× بستن تبلیغات
دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش تجارت الكترونیكی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تجارت الكترونیكی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تجارت الكترونیكی


توضيحات دانلود


مبانی نظری و پیشینه پژوهش تجارت الكترونیكی

در  37 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx 

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

تجارت الكترونیكی به معنای انجام دادن مبادلات تجاری از طریق شبكه به ویژه اینترنت است (راتناسینگام، 2005). تجارت الكترونیكی از داشتن یك سایت اینترنت فراتر می رود و شامل سفارش دادن، انجام دادن مناقصات كاریابی و كارمندیابی و مبادله اطلاعات است كه با استفاده از فناوری های اطلاعات صورت می‏گیرد. در تجارت الكترونیكی، پول می تواند هم به روش سنتی و هم به روش الكترونیكی پرداخت شود. بسیاری از بازرگانان الكترونیكی، سیستم های پرداخت مختلفی را به مشتریان خود پیشنهاد می كنند (لویر، 2003). مهم ترین مسأله در سیستم های  پرداخت الكترونیكی تأكید بر امنیت است (توربان، 1999).
تجارت الكترونیكی فرصت های مهمی برای شركت ها ایجاد كرده كه از طریق آن شركت ها می‏توانند سهم بازار خود را گسترش دهند و در بازار بین المللی وارد شوند. این با كم ترین هزینه و حداقل سرمایه گذاری قابل اجرا است. در دنیای تجارت الكترونیكی، شركت ها از این امكان برخوردار هستند كه هم با تهیه كنندگان و هم با مشتریان بیش تر ارتباط برقرار كنند كه از طرفی منجر به افزایش فروش و از سوی دیگر منجر به دسترسی به منابع بیش تر با قیمت های مناسب و هزینه كم تر می شود (راتناسینگام ، 2005).

تاریخچه تجارت الکترونیکی

حدود 133 سال از اختراع تلفن توسط الکساندر گراهام بل می گذرد.  اختر اع بل در سال1876 ، تجارت الکترونیکی را به صورتی که امروز شناخته می شود، پی ریزی کرد. برخی بر این عقیده اند که به کارگیری عدد بی اهمیت (0) در محاسبات رقمی، ستون فقرات تجارت الکترونیکی است که از شبه قاره هند سرچشمه می گیرد. استفاده از فناوری های الکترونیکی در انجام امور بازرگانی، پیشینه ای نسبتاً طولانی دارد. در حقیقت، نیاز به تجارت الکترونیکی از تقاضای بخش های خصوصی و عمومی برای استفاده از تکنولوژی اطلاعات به منظور کسب رضایت مشتری و هماهنگی مؤثر درون سازمانی نشات گرفته است (هاشمی، 1389).

تجارت الکترونیکی در شکلی که امروزه شیوه کار کردن ما را متحول کرده است، ریشه در همگرایی خلاق کامپیوتر و تلفن دارد. امروزه پست الکترونیکی تبدیل و کسب اطلاعات از طریق جستجوی سایت‏های وب به عمومی ترین ابزارهای تجاری تبدیل شده اند. این امکان عملاً تحت تأثیر همگرایی خلاق تلفن و کامپیوتر، به واسطه اینترنت در اختیار جامعه قرار می گیرد. تاریخچه تجارت الکترونیکی به شکل امروزین آن، ریشه در دو پدیده دارد: اینترنت و مبادله الکترونیکی داده ها که منشا، هر دو این پدیده‏ها به دهه 1960 باز می‏گردد (پورتر، 2001).

به طور کلی، روندهای پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک به پنج مرحله زیر قابل تقسیم بندی است:

مرحله اول- پیدایش شبکه های خصوصی: اولین گام در پیدایش تجارت الکترونیک در دهه 70 و 80 میلادی و توسط برخی از دولتها و تاجران بزرگ بین المللی که می کوشیدند تا تبادل اطلاعات و امنیت مربوط به آن را توسعه بخشند، برداشته شد. در این راستا، مبادله الکترونیک داده ها که محدوده شبکه های خصوصی و محدود انجام می گرفت، به عنوان بستر و استاندارد اولیه برای نسل اول تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار گرفت. البته در آن مرحله هزینه بالا و پیچیده بودن سیستم، مانع گسترش آن شد و تعداد کمی از سازمان ها، نظیر شرکت های مالی از آن استفاده می کردند (نیومن و مک گیل، 1997).

مرحله دوم- پیدایش پست الکترونیک و چت: این مرحله مربوط به اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی است که طی آن نسل اول مخابره اخبار همچون پست الکترونیک و چت کردن به وجود آمد. در این مرحله استفاده از وب در میان دانشگاهیان و اعضای مراکز علمی و پژوهشی رواج یافت.
مرحله سوم- ظهور مرورگرها: سال 1995 میلادی که ظهور مرورگر در وب بر اساس پروتکل انتقال فوق متن به وقوع پیوست و ایجاد صفحات میزبان به عنوان یکی از ضروری ترین بخشهای سایتهای وب در این سال انجام گرفت، به عنوان مرحله سوم پیدایش تجارت الکترونیک به شمار می رود.
مرحله چهارم- شروع فعالیت سایتهای خرده فروشی: این مرحله از اواسط دهه 19990 آغاز شد و در طی آن، اولین سایتهای خرده فروشی در تجارت الکترونیک به نام سایتهای دات کام فعالیت خود را برای انجام معاملات اقتصادی کوچک شروع کردند.  فعالیت این سایتها و نتایج حاصل از آنها، شرکتهای بزرگتر را تشویق کرد تا وارد عرصه تجارت الکترونیک شوند و محصولات و خدمات خود را بر روی وب عرضه کنند.
مرحله پنجم- تعریف مدلهای تجارت الکترونیک: اواخر دهه 1990 میلادی زمان آغاز این مرحله است که طی آن، تجار بزرگ و سازمان ها دریافتند که تجارت الکترونیک به صورت مدل تجارت -تجارت همانند مدل تجارت- مصرف کننده می تواند فعال شده و مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب وب به عنوان جایگاه اصلی برای نسل اولیه بازرهای حراجی، معاملات تجارت – تجارت و همچنین تجارت با مصرف کننده معرفی گردید و مورد استفاده قرار گرفت (بخش صنعت و تجارت انگلستان، 2000؛ بقائی راوری و مقدسی، 1386). ...

...


بورس الکترونیک در ایران

سیاستهای راهبردی بورس الکترونیک در ایران مبتنی بر برنامه سوم توسعه، برنامه توسعه كاربردی فن آوری ارتباطات و اطلاعات (تکفا) و سیاست تجارت الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران است. طرح تکفا از هفت بخش راهبردی تشکیل شده است و نظام رایانه ای بورس به عنوان یکی از فعالیتهای اصلی این طرح محسوب می شود (گرامی و محمدزاده، 1385).

شایان ذكر است كه در سال ۱۳۷۳، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با هدف مکانیزه کردن معاملات سازمان بورس و راهبری مستقل این سامانه، تأسیس شد. اما به اعتقاد برخی از کارشناسان، یکی از اشتباهات مسؤلان در آن مقطع، ایجاد یک بورس مکانیزه به جای بورس مدرنیزه بود، چرا که این امر مانع ایجاد بورس الکترونیک شد. از اواخر سال 1377 تیمی در سازمان بورس برای بررسی سیستم معاملات جدید تشکیل شد و در اوایل سال 1378 درخواست پیشنهاد بورس الکترونیکی را تحویل شورای بورس داد. در همان زمان نیز یک کمیته راهبری برای خرید نرم افزاری به منظور ایجاد سیستم مبادلات مرکزی در سازمان بورس تشکیل شد. پیگیریهای این تیم ادامه داشت تا اینکه در سال ۷۹ کارگروه بورس و تجارت الکترونیکی در شورای عالی اطلاع رسانی تشکیل و ادامه کار این تیم در قالب کارگروه مذکور دنبال شد. در همین سال نیز گزارش اولیه اقدامات صورت گرفته به شورای بورس ارایه شد. اما شاید بتوان قانون برنامه چهارم توسعه را نخستین الزام قانونی برای ایجاد بورس الکترونیکی در کشور دانست. بر اساس سند تلفیقی اسناد توسعه بخشی و فرابخشی برنامه چهارم، راهکارهای گسترش بازار سرمایه در برنامه چهارم توسعه با تأکید بر تدوین مقررات و ضوابط به منظور ایجاد بازار عادلانه، شفاف و کارآمد اعلام شد. در این قانون پیشبینی شده بود که طراحی و استقرار ساختار الکترونیکی برای انتقال سفارشهای مشتریان و انجام داد و ستد از راه دور در چارچوب گام نخست ایجاد بورس الکترونیکی اوراق بهادار ایران و فراهم کردن زیرساختهای لازم فنی و استقرار نظام پرداخت الکترونیکی وجوه تا پایان سال سوم برنامه محقق شود (جعفرپور و فتحی، 1385).

به نظر می رسد که برخی تنگناهای اساسی، بر سر پیاده سازی بورس الکترونیکی در ایران وجود دارد که مسیر رسیدن به این مهم را دشوار می نماید. می توان آماده و کافی نبودن زیرساخت های فنی و مخابراتی را اصلیترین معضل برشمرد، زیرا لازمه الکترونیکی نمودن بورس، دسترسی سریع، آسان و ارزان به اطلاعات است. آمار اخیر منتشره شده از مؤسسه بین المللی ITU حاکی از فاصله قابل توجه ایران از نظر زیرساختهای فنی و مخابراتی برای بورس الکترونیکی است. چالش عمده دیگر مباحث مربوط به رسیدگیهای قضایی در فضای مجازی می باشد كه ابعاد مختلف آن باید مورد بررسی و پشتیبانی قانونی قرار گیرد (جعفرپور و فتحی، 1385).  لذا لازم است كه دولتمردان و مسئولین امر با درك مزایا، اهمیت، ضرورت بورس الكترونیك و تأثیر آن بر جذب سرمایه گذاری و تخصیص بهینه سرمایه ها و با استفاده از نیروی انسانی کارآمد، جوان و متخصص فرآیند پیاده سازی بورس الکترونیکی در ایران را تسهیل و تسریع نمایند.

بسترهای استقرار نظام الكترونیكی در بورس سهام

انجام کار زیربنایی و اساسی برای استقرار نظام الكترونیكی در بورس سهام مستلزم بسترسازی لازم می باشد. عمده ترین زیرساختهای لازم برای پیاده سازی بورس الكترونیك در ایران شامل موارد ذیل است:

الف) بستر بانکی:

وجود سیستم بانکی دقیق، سریع و روان از بایسته های پیاده سازی بورس الکترونیک است. سیستم بانکداری یاد شده باید بدون نیاز به حضور فیزیکی و از طریق اینترنت قابل دسترسی باشد. استفاده از کارتهای اعتباری و به کارگیری نظام انتقال الکترونیکی وجوه و اسناد در شبکه بانکی از دیگر ملزومات این حوزه می باشد.

...

پیشینه تجربی تحقیق

پیشینه داخلی تحقیق

نویسنده: سیدحسین میرشجاعی (1385)

عنوان مقاله: فن آوری اطلاعات و كاربردهای آن در سازمان بورس الكترونیك

رشد سریع و بدون وقفه فناوریهای نوین در محدوده خدمات ارتباطی و اطلاعاتی، تحولات شگرفی را در جنبه های مختلف زندگی بشر امروزی، بویژه جنبه های مالی ایجاد كرده است به نحوی كه دامنه تحولات، هم در ارتقاء خدمات رسانی الكترونیكی و هم در ایجاد چالش ها و مشكلات الكترونیكی بوده است . بهره گیری معاملات آنلاین از خدمات كارگزاران الكترونیكی باعث گردیده تا صرفه جوئی های كلان در بخش های مختلف اقتصادی، بهبود در حذف واسطه های حرفه ای، كاهش هزینه های گزاف، افزایش كیفیت خدمات، افزایش قدرت انتخاب، كوچك سازی و افزایش نقدینگی برای افراد و سازمان ها نتیجه گردد . در این مقاله، با توجه به نوپا بودن مفهوم سازمان بورس الكترونیك، مطالبی در خصوص ساختار و ویژگیهای سازمانهای مجازی، نحوه بكارگیری فناوری اطلاعات در عرصه مبادلات الكترونیكی و ارائه راهكارها در حوزه نظری بیان گردیده است
نویسندگان: جعفر باقری نژاد و هاله ستاری (1385)

عنوان مقاله: ارائه مدل ارزیابی آمادگی الكترونیكی سازمان بورس اوراق بهادار برای پیاده سازی دولت الكترونیك

با توجه به نقش بنیادی و كلیدی تكنولوژی اطلاعات و ارتباطات در تسهیل فرآیند گذار و تغییر سازمانهاو با توجه به دغدغه گسترش شكاف دیجیتالی در جهان ، اكثر كشورها تلاش فزاینده ای انجام داده اند تا به وسیله این فناوری ها بتوانند وضعیت و موقعیت اجتماعی خود را بهبود بخشند . بنابراین به منظور دستیابی به این اهداف سازمان ها بایستی با سرعتی چشمگیر برای توسعه قابلیتهای خود ( از جنبه های مختلف فنی و سازمانی ) برنامه ریزی كنند و به توسعه ظرفیت های موجود خود بپردازند . این ظرفیت با میزان آمادگی الكترونیكی كشور یا سازمان جهت ورود به دولت الكترونیك یا به عبارتی با آمادگی الكترونیكی سنجیده می شود. كشورها می توانند با استفاده از مدلهای ارزیابی آمادگی الكترونیكی و ضعیت موجود خود را از ابعاد مختلف با یك روش منسجم و جامع اندازه گیری كنند و سپس با توجه به نتایج این ارزیابی برنامه ریزی كنند . لذا با توجه به اهمیت بحث آمادگی الكترونیكی در سازمانها این مقاله به دنبال دستیابی به مدلی مفهومی برای سنجش میزان آمادگی الكترونیكی سازمان های ایران و به صورت موردی سازمان بورس اوراق بهادار می باشد . در این مقاله پس از مرور ادبیات و بررسی و مقایسه مدل های متعددی كه موسسات بین المللی برای ارزیابی آمادگی الكترونیكی در سطح ملی و سازمانی پیشنهاد و پیاده سازی كرده اند، متودولوژیهای مرتبط با تحقیق مورد بررسی قرار گرفت و پس از مصاحبه با اساتید و نظر خواهی از خبرگان ، معیارها وزیرمعیارهای اولیه مدل حاصل شد . از آنجا كه برخی از این معیارها با هم همپوشانی داشتند، در این مرحله برای دست یابی به مدل تلفیقی همپوشانی ها حذف گردید و معیارهای نهایی جهت ارزیابی آمادگی الكترونیكی سازمان ها در ایران حاصل شد و پس از اعتبار سنجی مدل با استفاده از تستهای آماری مربوطه، بااستفاده از روش مقایسات زوجی گروهی و توسط نرم افزار Expert choice به ارزیابی معیارها و وزن دهی آنها پرداخته شد . با استفاده از معیارها و زیر معیارها و اوزان آنها مدل مفهومی جهت ارزیابی آمادگی الكترونیكی سازمانی حاصل شد . در نهایت با استفاده از مدل ارائه شده آمادگی الكترونیكی سازمان بورس اوراق بهادار مورد ارزیابی قرار گرفت.

نویسندگان: دلبر جعفرپور و فاطمه فتحی (1385)

عنوان مقاله: بورس الكترونیك در ایران : اهمیت، زیرساخت ها و مزایا  

...


خريد


لطفا پيش از اقدام به خريداین نکات  را به دقت بخوانيد:

برچسب ها : مبانی نظری و پیشینه پژوهش تجارت الكترونیكی , مبانی نظری و پیشینه پژوهش تجارت الكترونیكی


سایر محصولات

  •   دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش
  •   دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال های تنظیم هیجانی
  •   دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش شناخت درمانی
  •   دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش اعتماد به نفس
  •   دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت ابراز وجود
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش سلامت معنوی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش توسعه صنعتی
  •   دریافت مبانی نظری سبک های مقابله ای
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس شغلی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش علل گرایش به اعتیاد
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازگاری شغلی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزش تحصیلی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش استفاده بیش از حد از موبایل
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازگاری و ناسازگاری زناشویی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش شخصیت و خلاقیت
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش ارزیابی پیشرفت تحصیلی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه خودکنترلی در سازمان
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه آلکسی تایمیا
  •   دریافت مبانی نظری اعتبار و هنجاریابی آزمون روانشناسی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده)
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه ابرازگری هیجان
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه دیدگاهها و انواع هیجان
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه باورهای انگیزشی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه رویکردهای مختلف انگیزشی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش مشکلات رفتاری
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه کیفیت زندگی و مدل های آن
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه هوش عاطفی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه شخصیت و تیپ شخصیتی D
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه همدلی، ابعاد و نظریه های آن
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری مشارکت در تصمیم گیری
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری رفتار رانندگی
  •   دریافت فایل مبانی نظری مدیریت و تسهیم دانش
  •   دریافت فایل مبانی نظری سازگاری و انواع آن
  •   دریافت مبانی نظری باورهای غیرمنطقی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری افکار خودآیند منفی (فصل دو)
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش اخلاق کاری و سازمانی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری کم توانی هوشی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری نیمرخ روانی و شخصیت
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش توانبخشی
  •   مبانی و پیشینه نظری انواع هوش (هوش عقلانی، هوش هیجانی، هوش معنوی، هوش بدنی)
  •   دریافت مستقیم مبانی و پیشینه نظری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی
  •   دریافت مستقیم مبانی و پیشینه نظری عقب ماندگی ذهنی (فصل دوم)
  •   دریافت مستقیم مبانی و پیشینه نظری استرس شغلی
  •   دریافت مبانی نظری پنج عامل بزرگ شخصیت
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری انگیزش شغلی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری قصه گویی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری سبک دلبستگی و نظریه های آن
  •   دریافت مبانی نظری یادگیری الکترونیکی ترکیبی در روش تدریس فعال فناورانه (TEAL)
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری الگوی برنامه درسی فرهنگ ایثار و شهادت
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش انواع سازگاری






  • ادامه ي مطلب

    امتیاز : 3


    طبقه بندی: مبانی و پیشینه نظری،
    پژوهش تجارت الكترونیكی,مبانی نظری و پیشینه پژوهش تجارت الكترونیكی,

    ارسال نظر برای این مطلب
    نام شما:
    ايميل :
    سايت :
    متن نظر :
    وضعیت نظر:
    کد امنیتی : *