× بستن تبلیغات
دریافت فایل مبانی نظری اختلال نارسا توجه / فزون کنشی

مبانی نظری اختلال نارسا توجه / فزون کنشی

مبانی نظری اختلال نارسا توجه / فزون کنشی


توضيحات دانلود



در  30 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx 

قسمتی از متن مبانی نظری

اختلال نارسا توجه / فزون کنشی

 اختلال نارسا توجه­/ فزون کنشی یک اختلال عصبی-رشدی است که با سه ویژگی اصلی یعنی نارسا توجهی، تکانشگری و فزون­کنشی شناخته می­شود. این اختلال از شایعترین اختلالات عصبی-رفتاری دوران کودکی است که بخش بزرگی از جمعیت جهان (3 تا 7 درصد کودکان) را مبتلا کرده است (فارون، سرجنت، گیلبرک، بیدرمن[1]، 2003، به نقل از صاحبان، امیری، کجباف و عابدی، 1389). فزون­کنشی برای اکثر مردم، به خصوص والدین و معلمان واژه­ای آشناست. کودکی که در حرکت دائم است، با انگشتانش ضربه می­زند، پاهایش وول می خورد، دیگران را هل می­دهد، بدون دلیل کنترل خود را از دست می­دهد و بی قراری می­کند، معمولا فزون­کنش نامیده می­شود. این کودکان معمولا دشواری­هایی در تمرکز بر تکالیف دارند (کرینگ، دیوسون، نیل، جانسون[2]، 2007، به نقل از جدیدی، شمسایی، مظاهری، خوشابی و فرخی، 1391).

1-2-2- زیر ریخت­های اختلال نارسا توجه / فزون­کنشی

 در چهارمین نسخه­ی راهنمای تشخیصی و آماری انجمن روانپزشکی امریکا سه زیر ریخت متفاوت برای این اختلال در نظر گرفته شده است که شامل ریخت معمولا نارسا توجه، ریخت معمولا فزون­کنش / تکانشگر، و ریخت ترکیبی می­باشد.

1-1-2-2- نارسا توجهی

 توجه یک سازه چند وجهی است و افراد با اختلال نارسا توجه / فزون­کنشی دشواری زیادی در زمینه­ی توجه خودکار به اطلاعات دیداری که میانجی آن مدارهای توجهی خلفی مغز است ندارند. این افراد در خصوص فعالیت­هایی که به حفظ توجه نیاز دارد مشکلات زیادی دارند که گاهی وقت­ها به آن مشکل گوش به زنگی می­گویند و اعتقاد بر این است که میانجی آن مدارهای توجهی لوب فرونتال است (سواب-بارنفلد، دیسوناویل، و ون انگلن[3]، 2000). بارکلی توضیح می­دهد که مهمترین مشکل توجه در کودکان، توجه پایدار است. توجه پایدار به فرد کمک می­کند که محرک­های دیگر را کنترل کند و فقط به یک محرک پاسخ دهد (علیزاده، 1386). این گونه مشکلات مرتبط با استمرار و پشتکار، گاهی اوقات در موقعیت­های بازی آزاد ظاهر می­شود. بدین صورت که با هر اسباب بازی مدت کوتاهی بازی کرده و به طور مکرر اسباب بازی ها را عوض می­کنند. مشکل دیگر این کودکان حواس­پرتی است، به این معنی که کودک به رویدادهای بسیاری که ارتباطی با تکلیف ندارند پاسخ می­دهد. در مقایسه با فعالیت­هایی که تقویت دیرتری در پی­ دارند این کودکان حواسشان پرت می­شود و به فعالیتی که تقویت فوری در پی دارد مشغول می­شوند. در این زمینه پژوهشی نشان داد که این کودکان در مقایسه با کودکان عادی، زمانی که اسباب بازی­های لازم برای بازی وجود داشت، زمان کمتری را به تماشای تلوزیون اختصاص می­دادند (بارکلی، 2005).

2-1-2-2- فزون کنشی

 دومین نشانه که در تحلیل عاملی هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده شده است، بازداری ضعیف، و فزون کنشی مربوط به آن است. از نظر بالینی کودکان با اختلال نارسا توجه­/ فزون کنشی بدون اینکه منتظر دستور انجام کاری بمانند، سریع به موقعیتها پاسخ می­دهند. در نتیجه این افراد ممکن است نتوانند به پیامدهای بالقوه منفی، مخرب و حتی خطرناک که با رفتارها یا موقعیت­های خاصی همراه است توجه کنند. بنابراین، به نظر می­رسد این کودکان زیاد به فعالیت های مخاطره آمیز غیر ضروری دست می­زنند. آنها همچنین، در مقابل همسالانشان خود نمایی کرده و به فعالیت­های چالش آمیز دست می­زنند (بارکلی، 2005).

...


[1]Faraone, Sergeant, Gillberg, Biederman

[2]Kring, Davison,  Neale, & Johnson

[3]Douglas, Swaab, Desonnavillc, VanEngelan

...

2-1-2-2-2- پژوهش های ژنتیک ملکولی

  مطالعات زیستی-شیمیایی در گذشته، نارسایی عملکرد دپامین را در مغز کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی نشان داده­اند، که در برانگیختگی مغز نقش اساسی دارد و اثر خود را از طریق چهار مسیر دپامینرژیک مهم در مغز (جسم پستانی تا ساقه هیپوفیز، جسم سیاه تا اجسام مخطط، سیستم مزوکرتیکال و سیستم مزولیمبیک) اعمال می­کند. از این رو یکی از جهت گیری­های اصلی پژوهش­های ژنتیک ملکولی بررسی ژن­هایی است که بر کنش وری دپامین اثر می­گذارند (هاوی و لاوی، 2007، به نقل از اعظمی، 1391). مطالعات آثار دارویی، از فرضیه کمبود دپامین در مورد این اختلال حمایت می­کنند. همچنین، پژوهش­های انجام شده بر روی سوخت و ساز بدن کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی، بیانگر آن است که این کودکان در شیمی عصبی مغز از جمله دپامین دچار مشکل هستند. کودکانی که دچار کمبود دپامین هستند، می­توانند در معرض ابتلا به اختلال فزون­کنشی قرار بگیرند. به عقیده صاحب نظران کمبود سوخت و ساز نوراپی نفرین نیز می­تواند در این اختلال نقش داشته باشد (عابدی و قوام، 1388).

2-2-2-2- ویژگی های خانوادگی

   مطالعه تعامل کودکان با اختلال نارسایی توجه / فزون­کنشی با والدینشان نشان می­دهد که  این کودکان تعاملات پر تنش­تری با والدین خود دارند (برین و بارکلی، 1988)، خشونت بیشتری در خانواده­ی خود گزارش می­کنند (بورمستر، کمپارو، کریستنس، و گنزالس[1]، 1992) و مادران آنها افسرده­تر و نا امید­تر هستند و صلاحیت کمتری دارند (بک، یانگ و تارنوسکی[2]، 1990). مطالعه­ی تعامل والدین-فرزند، در بین خانواده­های کودکان با اختلال نارسا توجه / فزون کنشی در ایران نشان داده است که این والدین، بیشتر از والدین فرزندان عادی از شیوه­های فرزند­پروری خودکامه استفاده می­کنند (علیزاده و اندریس[3]، 2002). همچنین، خانواده­های کودکان با اختلال نارسا توجه / فزون­کنشی، استرس و احساس عدم شایستگی بیشتری در تربیت کودکان دارند. افسردگی بیشتر در مادر، تماس­های کمتر با اعضای فامیل، اختلافات زناشویی، طلاق و جدایی در این خانواده­ها بیشتر تجربه می­شود (دوپائول و استونر، 2003؛ به نقل از بهمنی، 1387).

3-2-2-2- عوامل عصبی- زیست شناختی

 امروزه وجود آسیب مغزی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ فزون­کنشی نظر بسیاری از متخصصان را به خود جلب کرده است. گروه بسیاری از محققان با استفاده از فنون تصویر نگاری عصبی، به شواهدی از انحرافات ساختاری و کنشی در برخی از نواحی مغزی این افراد از جمله قطعه پیشانی، هسته­های قاعده­ای، مخچه، جسم پینه­ای و سینگولیت پیشین در مقایسه با افراد عادی، دست یافته­اند (نیگ[4]، 2006؛ بارکلی، 2006). بارکلی تاکید می­کند که قطعه­ی پیشانی، نقش بسیار مهمی در کنترل، توجه پایدار، بازداری، برنامه­ریزی، سازماندهی و بخش بندی رفتار دارد (عابدی و قوام، 1388). فرضیه­ی اختلال در قشر پیش پیشانی افراد دارای اختلال نارسایی توجه / فزون­کنشی، متضمن وجود مشکلاتی در قسمت­های پیشانی خلفی-جانبی (DLPFC) و قشر پیش پیشانی حدقه ای (O-PFC) می­باشد (نظیفی، 1390). از طرفی، پژوهش حاکی از کوچکتر بودن اندازه هسته دم دار در دو نیمکره راست و چپ مغز افراد دارای اختلال نارسا توجه / فزون کنشی می­باشد (کاستلانوس، گید، برکوین، و والتر[5]، 2001).


[1]Buhrmester, Camparo,  Christensen,& Gonzalez

[2]Beck, Young &Tarnowski

[3]Alizadeh&Andries

[4]Nigg

[5]Castellanos, Geidd, Berquin& Walter

...


خريد

لطفا پيش از اقدام به خريد این نکات  را به دقت بخوانيد:

برچسب ها : مبانی نظری اختلال نارسا توجه / فزون کنشی , مبانی نظری اختلال نارسا توجه فزون کنشی


سایر محصولات

  •   دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش
  •   دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال های تنظیم هیجانی
  •   دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش شناخت درمانی
  •   دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش اعتماد به نفس
  •   دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت ابراز وجود
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش سلامت معنوی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش توسعه صنعتی
  •   دریافت مبانی نظری سبک های مقابله ای
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس شغلی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش علل گرایش به اعتیاد
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازگاری شغلی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزش تحصیلی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش استفاده بیش از حد از موبایل
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازگاری و ناسازگاری زناشویی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش شخصیت و خلاقیت
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش ارزیابی پیشرفت تحصیلی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه خودکنترلی در سازمان
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه آلکسی تایمیا
  •   دریافت مبانی نظری اعتبار و هنجاریابی آزمون روانشناسی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده)
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه ابرازگری هیجان
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه دیدگاهها و انواع هیجان
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه باورهای انگیزشی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه رویکردهای مختلف انگیزشی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش مشکلات رفتاری
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه کیفیت زندگی و مدل های آن
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه هوش عاطفی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه شخصیت و تیپ شخصیتی D
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه همدلی، ابعاد و نظریه های آن
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری مشارکت در تصمیم گیری
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری رفتار رانندگی
  •   دریافت فایل مبانی نظری مدیریت و تسهیم دانش
  •   دریافت فایل مبانی نظری سازگاری و انواع آن
  •   دریافت مبانی نظری باورهای غیرمنطقی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری افکار خودآیند منفی (فصل دو)
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش اخلاق کاری و سازمانی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری کم توانی هوشی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری نیمرخ روانی و شخصیت
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش توانبخشی
  •   مبانی و پیشینه نظری انواع هوش (هوش عقلانی، هوش هیجانی، هوش معنوی، هوش بدنی)
  •   دریافت مستقیم مبانی و پیشینه نظری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی
  •   دریافت مستقیم مبانی و پیشینه نظری عقب ماندگی ذهنی (فصل دوم)
  •   دریافت مستقیم مبانی و پیشینه نظری استرس شغلی
  •   دریافت مبانی نظری پنج عامل بزرگ شخصیت
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری انگیزش شغلی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری قصه گویی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری سبک دلبستگی و نظریه های آن
  •   دریافت مبانی نظری یادگیری الکترونیکی ترکیبی در روش تدریس فعال فناورانه (TEAL)
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری الگوی برنامه درسی فرهنگ ایثار و شهادت
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش انواع سازگاری






  • ادامه ي مطلب

    امتیاز : 3


    طبقه بندی: مبانی و پیشینه نظری،
    مبانی نظری اختلال نارسا توجه / فزون کنشی,مبانی نظری اختلال نارسا توجه فزون کنشی,

    ارسال نظر برای این مطلب
    نام شما:
    ايميل :
    سايت :
    متن نظر :
    وضعیت نظر:
    کد امنیتی : *