مبانی نظری و پیشینه پژوهش اثر بخشی تدریس(فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اثر بخشی تدریس(فصل دوم)
دسته: مبانی و پیشینه نظری
فرمت فايل: docx
حجم فايل: 42 کیلوبایت
تعداد صفحات فايل: 34

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اثر بخشی تدریس(فصل دوم)






مبانی نظری و پیشینه پژوهش اثر بخشی تدریس(فصل دوم)

در 34 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:  WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

مقدمه:

آموزش‌ و پرورش یکی از نهادهای اصلی جامعه است که تعلیم و تربیت و ساختن انسان مطلوب و مؤثر را در جامعه به عهده دارد. برای پرورش افراد مطلوب، نیاز به یک نظام آموزشی کارآمد است که اجزاء و عناصر آن اعم از مواد درسی، دانش‌آموز، معلم، وسایل آموزشی، فضا و غیره با یکدیگر ارتباط متقابل دارند تا اهداف مورد انتظار تحقق یابد. از طرف دیگر، تدریس و آموزش ازنظر ماهیت یک نظام ارتباطی متقابل است و مدرسه به‌سان گروه پویایی، درصدد آماده کردن افراد برای ورود به جامعه در سطح بسیار گسترده‌تری است. مفهوم اثربخشی تدریس، یعنی اینکه تعیین کنیم آموزش‌های انجام‌شده تا چه حد به ایجاد مهارهای موردنیاز سازمان به‌صورت عملی و کاربردی منجر شده است. ارزیابی از اثربخشی آموزش یعنی: تعیین میزان تحقق اهداف آموزشی، تعیین نتایج قابل‌مشاهده از دانش‌آموزان در اثر آموزش‌های داده‌شده، تعیین میزان انطباق رفتار دانش‌آموزان با انتظارات آموزش‌وپرورش و تعیین میزان توانایی‌های ایجادشده در اثر تدریس برای دستیابی به اهداف موردنظر است. الگوهای تدریس درواقع الگوهای یادگیری‌اند و معلمان درحالی‌که به دانش‌آموزان خود اطلاعات می‌دهند نحوه یادگیری درست را نیز به آن‌ها می‌آموزند. نحوه تدریس، اثربخشی بسیار بر روی توانایی دانش‌‌آموزان دارد(تورانی وهمکاران  1387، 19).

 اولین دیدگاهی که راجع به اثربخشی ارائه گردید احتمالاً در طی دهه ۱۹۵۰ بسیار ساده بود. در این دیدگاه اثربخشی به‌عنوان میزان یا حدی که یک سازمان اهدافش را محقق می‌سازد تعریف‌شده بود؛ اما با گسترش علم مدیریت و سازمان محدودیت این تعریف روشن‌تر گردید. اگر ما هدفی را که بیشتر محققان سازمانی بر آن اتفاق‌نظر دارند و شرط ضروری برای موفقیت یک سازمان محسوب می‌شود مدنظر قرار دهیم، آن‌وقت نقطه نظرات روشن‌تر می‌گردد، آن هدف، بقاست. اگر سازمان به انجام فعالیت‌هایی مشغول است به علت آن است که حیاتش را تداوم بخشد. بقاء ارزیابی از تکامل حیات و یا پدیده مرگ است و سازمان‌ها دقیقاً شبیــــه انسان‌ها نمی‌میرند. درواقع بیشتر سازمان‌ها نمی‌میرند، آن‌ها تجدید ساختار می‌شوند، گاهی به ادغام با دیگر سازمان‌ها روی می‌آورند، یا کلاً به حوزه فعالیت جدیدی وارد می‌شوند و یا در قالب سازمان دیگری شکل می‌گیرند و این خود تشخیص معادله بقاء را دشوار می‌سازد. بعلاوه ساده‌لوحانه است که چنین فرض کنیم سازمان‌هایی که اثربخش نیستند به دنبال بقاء نیستند. یا فرض نمائیم سازمان‌هایی که اثربخش هستند عمداً در پی بقاء نیستند. تعداد معدودی از تحقیقات صورت گرفته پیرامون اثربخشی از معیارهای چندگانه استفاده کرده‌اند و خود معیارها نیز از مقیاس‌های عمومی نظیر کیفیت، روحیه و معیارهای تخصصی نظیر نرخ‌های حوادث و میزان غیبت در کار تشکیل‌شده‌اند و این امر باعث گردیده که اثربخشی برای افراد مختلف معانی مختلفی پیدا کند (الوانی و دانایی‌فرد، 1381، 49).

...

پیشینه‌ی تحقیق:

2-43-1- پیشینه خارجی

درزمینه ویژگی‌های تدریس اثربخش تحقیقات متعددی صورت گرفته است که عبارت‌اند از:

باندل و اولیوواتایا در سال (2014) پژوهشی انجام دادند با عنوان خود‌ارزیابی دبیران شیمی از اثربخشی تدریس خود. در این تحقیق از بین 184 دبیرستان 86 دبیرستان انتخاب و از بین آنان 103 معلم مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که اثربخشی تدریس معلمان از دیدگاه آنان بسیار خوب بوده است.

جروم دلانی[1] و همکاران (2008) پژوهشی با عنوان ادراکات دانش آموزان از تدریس اثربخش در آموزش عالی در دانشگاه نیوفانلند انجام دادند که طی آن 17000 دانشجوی فارغ‌التحصیل و یا مشغول به تحصیل به‌صورت اینترنتی موردبررسی قرار گرفتند. این تحقیق در بین دانشجویان عادی و از راه دور انجام شد. دانشجویان 10 ویژگی تدریس اثربخش را شناسایی کردند، معلمان اثربخش به دانشجویان احترام می‌گذارند، بادانش هستند، در دسترس، ارتباطات قوی، پاسخگو، حرفه‌ای و خوش‌اخلاق می‌باشند.

لیوبنگستون و بورکو[2] (1989) در پژوهش خود دودسته از معلمان متخصص و تازه‌کار را مورد مقایسه قراردادند. نتایج این پژوهش بیانگر این بود که معلمان متخصص به هنگام برنامه‌ریزی آموزشی و اجرای آن 1 – از اصول و نظریه‌های روانشناسی آگاهی داشته و آن را در کلاس به کار می‌بستند. 2 – از فرآیند آموزشی شناخت داشته و 3-از خود قابلیت سازگاری نشان می‌دادند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که معلمان متخصص  پژوهش‌های آموزشی را به‌عنوان مبانی علمی هنر تدریس خویش به کار می‌بندند. (برلینر[3] 1987 به نقل از پارسون[4] 2001)

اسلوان[5] (1988) ویژگی‌های معلم اثربخش را از دیدگاه 312 دانشجوی پزشکی بررسی نمود و نتیجه گرفت ازنظر دانشجویان، تماس بیشتر با دانشجو، به‌عنوان الگوی مثبت مطرح بودن، ارتباط تشویق‌کننده و سازمان‌دهی خوب فعالیت‌ها، از ویژگی‌های اثربخش معلمین هست(نقل صالحی و همکاران  1383).

تنگ[6] (1997) در بررسی عوامل مرتبط با تدریس اثربخش در دانشگاهی در شمال شرقی آمریکا، 3500 دانشجو را به‌عنوان نمونه انتخاب و 126 عضو هیأت علمی را ازنظر آنان ارزیابی کرد. نتایج نشان‌دهنده آن بود که 12 عامل برآورد شده از قبیل مواد آموزشی واضح، میزان و کیفیت پاسخگویی استاد به سؤالات دانشجویان، برخورد مؤدبانه استاد با دانشجویان، داشتن رفتار حرفه‌ای، داشتن تسلط بر موضوع درس، داشتن انتظارات بالا و غیره، به‌خوبی در هر کلاس رعایت می‌گردد و درمجموع تدریس همه استادان این دانشگاه اثربخش بوده است.

دیگبی[7] و همکاران  (1998) چهار عامل مرتبط با تدریس اثربخش در نمونه‌ای که از 2785 دانشجو در تایلند به‌دست‌آمده شامل این موارد می‌شود: روش تدریس، روابط استاد و دانشجو، مواد و محتوای درسی و بازخورد و ارزشیابی.


[1] -Jerom Delaney

[2] -Liu Bngstvn&Burcu

[3] -Berliner

[4] -Parson

[5]- Osloan

[6] - Tang

[7] -Digby

....

لطفا پيش از اقدام به خريد نکات زير را به دقت بخوانيد:

خريد

برچسب ها : مبانی نظری و پیشینه پژوهش اثر بخشی تدریس(فصل دوم) , مبانی نظری و پیشینه پژوهش اثر بخشی تدریس (فصل دوم)



سایر محصولات

  •   دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش
  •   دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال های تنظیم هیجانی
  •   دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش شناخت درمانی
  •   دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش اعتماد به نفس
  •   دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت ابراز وجود
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش سلامت معنوی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش توسعه صنعتی
  •   دریافت مبانی نظری سبک های مقابله ای
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس شغلی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش علل گرایش به اعتیاد
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازگاری شغلی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزش تحصیلی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش استفاده بیش از حد از موبایل
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازگاری و ناسازگاری زناشویی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش شخصیت و خلاقیت
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش ارزیابی پیشرفت تحصیلی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه خودکنترلی در سازمان
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه آلکسی تایمیا
  •   دریافت مبانی نظری اعتبار و هنجاریابی آزمون روانشناسی
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده)
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه ابرازگری هیجان
  •   دریافت مبانی نظری و پیشینه دیدگاهها و انواع هیجان
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه باورهای انگیزشی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه رویکردهای مختلف انگیزشی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش مشکلات رفتاری
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه کیفیت زندگی و مدل های آن
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه هوش عاطفی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه شخصیت و تیپ شخصیتی D
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه همدلی، ابعاد و نظریه های آن
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری مشارکت در تصمیم گیری
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری رفتار رانندگی
  •   دریافت فایل مبانی نظری مدیریت و تسهیم دانش
  •   دریافت فایل مبانی نظری سازگاری و انواع آن
  •   دریافت مبانی نظری باورهای غیرمنطقی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری افکار خودآیند منفی (فصل دو)
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش اخلاق کاری و سازمانی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری کم توانی هوشی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری نیمرخ روانی و شخصیت
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش توانبخشی
  •   مبانی و پیشینه نظری انواع هوش (هوش عقلانی، هوش هیجانی، هوش معنوی، هوش بدنی)
  •   دریافت مستقیم مبانی و پیشینه نظری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی
  •   دریافت مستقیم مبانی و پیشینه نظری عقب ماندگی ذهنی (فصل دوم)
  •   دریافت مستقیم مبانی و پیشینه نظری استرس شغلی
  •   دریافت مبانی نظری پنج عامل بزرگ شخصیت
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری انگیزش شغلی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری قصه گویی
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری سبک دلبستگی و نظریه های آن
  •   دریافت مبانی نظری یادگیری الکترونیکی ترکیبی در روش تدریس فعال فناورانه (TEAL)
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری الگوی برنامه درسی فرهنگ ایثار و شهادت
  •   دریافت مستقیم مبانی نظری و پیشینه پژوهش انواع سازگاری






  • ادامه ي مطلب

    امتیاز : 3


    طبقه بندی: مبانی و پیشینه نظری،
    پیشینه پژوهش اثر بخشی تدریس(فصل دوم),مبانی نظری و پیشینه پژوهش اثر بخشی تدریس (فصل دوم),

    ارسال نظر برای این مطلب
    نام شما:
    ايميل :
    سايت :
    متن نظر :
    وضعیت نظر:
    کد امنیتی : *